משלוח חינם עד הבית בקניה מעל 300 ש”ח באתר!

משלוח חינם עד הבית בקניה מעל 300 ש”ח באתר!

0 0.00 

מתי תינוקות מתחילים לזחול? ואיך לעודד את התינוק שלך לזחול

תינוק זוחל

זחילה היא אבן הדרך הראשונה בהתפתחות הגופנית של התינוק. זהו הישג גדול עבור כל תינוק, וזו גם תחילתו של שלב חדש ומרגש בחיי ההורים, זה מתחיל כאשר תינוקות מתחילים למשוך את עצמם על הברכיים ואז לדחוף על ארבע.

הם לא יודעים שהם מוכנים להרפתקה החדשה הזו, אבל אנחנו יכולים להבין משפת הגוף שלהם שהם להוטים להתקדם. תינוקות מתחילים לזחול שהם בגיל שבין 6-10 חודשים(בהתאם להתפתחות התינוק), בחודשים האלו מומלץ להקפיד על שינה איכותית לתינוק על מנת שיתפתח בצורה הטובה ביותר.

בתקופה זו גם נשים לב כי התינוקות מתחילים להבין שיש דברים שאפשר לעשות לבד ודברים שאי אפשר לעשות בלי עזרה. הם ינסו לעשות הכל בעצמם ויכולים להיות מתוסכלים אם הם לא יכולים לעשות את זה.

בדרך כלל תינוקות יתחילו לזחול בשכיבה על הבטן, הם ינסו להזיז את הידיים והרגליים, וכנראה שבהתחלה יתקדמו סנטימטרים בודדים. עד מהרה הם ילמדו כיצד להתקדם מהר יותר, וכן כיצד להסתובב במעגל.

התינוק חוקר את הסביבה

בשלב ההתחלתי, עוד כשהתינוק נמצא בעריסה או בבייבי נסט הוא מתחיל לנסות להזיז את הגפיים ואת הגוף שלו. מומלץ לשים את התינוק על הבטן לזמן מסוים ביום (מומלץ להתייעץ עם מומחה על הזמן המדויק) ולעודד אותו להתהפך לצד השני על הבטן/על הגב, ולהתאמן על חיזוק שרירי הליבה שלו, פעולה זו תסייע להתפתחות תקינה עבור התינוק.

התינוק מסוגל כעת לנוע באופן עצמאי יותר ולחקור את סביבתו. הם ירצו לזחול לכיוונים שונים, מה שאומר שהם צריכים משטח רך ונמוך, כמו שטיח או מחצלת. זה הזמן שבו הם סוף סוף מסוגלים לחקור את הסביבה שלהם בעצמם ולהתנסות מעשית עם העולם הסובב אותם.

כאשר תינוקות מתחילים לזחול, הם מסוגלים לחקור וללמוד על הסביבה שלהם. מומלץ לתת לתינוק לזחול אך חשוב שיהיה תחת השגחה, תינוקות הם יצורים סקרנים מטבעם, במיוחד כאשר הם מגלים יכולת חדשה ומתחילים להשתמש בה. הם יכולים להשתמש בניידות החדשה הזו כדי להיכנס למקומות שהם לא צריכים להיות בהם, כגון, חדר האמבטיה, גינה, מרפסת, וכו’.

כאשר תינוקות מתחילים לזחול, הם לא רק חוקרים את העולם בפעם הראשונה. הם גם משפרים את הכישורים המוטוריים שלהם ולומדים כיצד להשתמש בזרועותיהם וברגליים יחד, כאשר התינוק זוחל הוא מחזק את שרירי הגוף שלו מה שמוביל להתפתחות תקינה ובריאה.

זחילה היא אבן דרך המסמנת את המעבר של ילדים מינקות לפעוטות. לוקח לתינוקות כשישה חודשים ללמוד איך לזחול, אבל זה יכול לקחת עד 18 חודשים עד שהם ישלטו בזה.

סגנון הזחילה של התינוק

תינוקות זוחלים במגוון דרכים. ראשית, הידיים והברכיים שלהם נוגעות בקרקע. לאחר מכן הם משתמשים ביד אחת כדי לדחוף את עצמם קדימה בעוד היד השנייה מונחת על הקרקע. הם עשויים גם להשתמש ברגליהם כדי לדחוף את עצמם קדימה כשהידיים עדיין על הקרקע. בחלק זה, נדבר על זחילה עבור תינוקות וכיצד הם עושים זאת באופן שונה בהתאם לתנוחה שבה הם נמצאים כשהם מתחילים לזחול.

ישנם סוגים רבים של טכניקות זחילה אך הנפוצים ביותר הם:

  • זחילה קדמית: התינוק על הידיים והברכיים ונע קדימה על ידי דחיפה עם הידיים, ואז משיכה עם הברכיים.
  • זחילת גב: התינוקת על הבטן ונע קדימה על ידי דחיפה עם הרגליים, ואז משיכה בידיה.
  • זחילה הצידה: התינוק נמצא בצד ימין ומתקדם בדחיפה ביד ימין ואז במשיכה ביד שמאל.
  • זחילת תולעים הצידה: סוג זה של זחילה מתחיל כמו זחילה הצידה אך התינוק משתמש בשתי ידיו כדי למשוך את עצמו תוך כדי הזזה של רגליה בתנועת מספריים.
  • זחילת מדרכה: זה כאשר תינוק זוחל הצידה, כשיד אחת ורגל נוגעות בקרקע בכיוון הזה, בעוד שהיד והרגל השנייה נוגעות בקרקע בכיוון ההפוך מהן.
  • זחילת דובים: כאשר התינוק זוחל על ארבע כשהברכיים והרגליים נוגעות בקרקע. זחילת הדובים משמשת בדרך כלל ילדים שרק מתחילים ללכת, וזו דרך טובה עבורם להשיג שיווי משקל וקואורדינציה לפני שהם לוקחים על עצמם אתגרים גדולים יותר כמו עלייה וירידה במדרגות באופן עצמאי.

סוג הזחילה שתינוק עושה קשור לעתים קרובות לדרך שבה למדו כיצד לזוז. אם תינוק לומד כיצד לזוז על ידי דחיפה כלפי מעלה עם הידיים ומשיכת הרגליים כלפי מעלה, סביר להניח שהוא יזחל על הידיים והברכיים.

אם תינוק לומד כיצד לזוז על ידי הנחת יד או רגל אחת מול השנייה, סביר להניח שהוא יזחל על הבטן. זחילה חשובה לתינוקות מכיוון שהיא עוזרת להם ללמוד כיצד לאזן את עצמם ולפתח תיאום בין תנועות פלג הגוף העליון לפלג הגוף התחתון.

הזחילה יכולה להתבצע במגוון דרכים. מומלץ לאפשר לילד לסגל לעצמו את סגנון הזחילה שנוח לו, חלק מהתינוקות זוחלים על ארבע, בעוד שאחרים משתמשים בברכיים ובידיים, ואחרים עשויים להשתמש בשילוב של שתי השיטות. סוג הזחילה שהם יבצעו מקושר בדרך כלל לשלב הפיתוח שלהם, אז שימו לב איך הם משתנים כשהם לומדים!

סביבת זחילה בטיחותית לתינוק

כאשר התינוק מתחיל לזחול בפעם הראשונה הוא אינו מודע לסכנות שעומדות בדרך, זה הזמן שבו ההורים צריכים לשים לב יותר למה שהתינוק שלהם עושה. מומלץ לוודא כי סביבת הזחילה רחוקה מסכנות כגון שקעי חשמל, כבלים, חפצים זעירים שהתינוק יכול להכניס לפה. בנוסף חשוב לוודא שהם מרחיקים כל דבר מסוכן מהישג ידם, רצוי ש”סביבת הזחילה” תהיה הרחק מחפצים קהים בעלי פינות כגון שולחן, כסא, ספריה וכו’.

עם זאת, מומלץ להכין סביבת זחילה נעימה לתינוק, לשים על הרצפה שמיכת פעילות לתינוק, משטח רך שירכך את זחילת התינוק.

איך לעודד את התינוק לזחול?

ישנם גורמים רבים המשפיעים על סוג הזחילה שתינוק יעשה. לדוגמה, חלק מהתינוקות יזחלו מהר יותר מאחרים בגלל גודלם או בגלל שיש להם יותר מקום להסתובב בו. גורמים אחרים כוללים את הגיל, רמת ההתפתחות והיכולות הפיזיות של התינוק; השטח הפנוי; וכמה תמיכה יש לו ממטפלים או אחים.

ישנן דרכים שונות לעודד את התינוק לזחול. אפשר להציע להם צעצועים שנמצאים ממש מחוץ להישג ידם כדי שיוכלו לזחול לעברם. יש צעצועים שמיועדים ממש בשביל לעודד זחילה כגון כדור התפתחות, צעצועים שזזים לצדדים וכו’. ניתן לעודד אותם גם על ידי השמעת פרצופים מצחיקים או צלילים, שיגרמו לתינוק לרצות לזחול אליכם.

התינוק עדיין לא זוחל ואתם רוצים לעזור להם? הנה כמה טיפים שעשויים לעזור לך.

1. ודאו שהרצפה נקייה מכל חפצים שיכולים לפגוע בתינוק, כמו פינות חדות או חוטים.

2. הניחו מחצלת רכה או מזרון על הרצפה כדי שיהיה נוח יותר לתינוק.

3. הניחו מולם צעצוע כדי שיוכלו לראות אותו ולזחול לעברו.

4. עודדו אותם על ידי מחיאות כפיים או השמעת קולות מצחיקים כשהם נעים לעבר הצעצוע.

5. תהיו בסביבה, תינוקות מרגישים ביטחון רב יותר קרוב להורים.

לסיכום

תזכרו שלכל ילד יש את קצב ההתפתחות שלו ויש להיות סבלניים וקשובים לקצב שבו התינוק מתפתח אך גם לעודד את התינוק לעשות דברים בעצמו. הזחילה היא שלב חשוב בתהליך הגדילה של התינוק, זהו בעצם השלב הראשון שהם עוברים עד שהם מגיעים להליכה של ממש. בסופו של דבר חשוב להינות מתהליך התפתחות התינוק, אין ספק שזהו שלב מאתגר עבור ההורים אך כשנסתכל אחורה נזכור בעיקר את הזכרונות המתוקים מהקטנטנים שלנו. 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

למה תינוקות בוכים בלילה
בלוג

למה תינוקות בוכים בלילה?

השאלה למה תינוקות בוכים בלילה היא שאלה שללא ספק מעסיקה מספר רב של הורים. השעה מאוחרת, כל הבית שקט ונעים כשלפתע מתחילים לשמוע קול בכי עמום שהולך ומתחזק עם הזמן,

למאמר המלא »
0
    0
    העגלה שלך
    העגלה שלך ריקה לבנתיים :)חזור לחנות